Danielleopreis

Noord-West Amerika                      14 juni t/m 14 juli 2018

Vorig jaar hebben we intens genoten van onze reis door het Westen van Amerika. Dat deed ons besluiten om terug te gaan, ditmaal naar het Noord-Westen waar zich ook prachtige Nationale Parken bevinden. Vorig jaar hebben we 3 weken gereisd, dit jaar 4 weken. Dat is erg goed bevallen en smaakt weer naar meer voor de toekomst!

Een korte samenvatting:

- We zijn gestart in Seattle en geëindigd in San Francisco.

- We hebben 7 parken bezochten en op 10 campings gekampeerd.

- We hebben ca 6300 km gereden…..in 4 weken…..das best veel J

- Landschappen die we gezien hebben: zee, strand, regenwoud, bergen, watervallen, sneeuw, geysers, bergweiden, redwood bomen, vulkanen, meren

- Welke dieren hebben we zoal gezien? Beren, maar liefst 4 stuks!!! Elanden, antilopen, eekhoorns, coyotes, bizons met jonkies, pelikaan, roofvogels met jonkies, muildeer etc.

Voorbereiding:

- We zijn in december gestart met het bepalen van de route, de parken en het reserveren van de campings. Wij kamperen graag op een camping midden in het Nationale Park (NP) en om zeker te zijn van een plaats, moet je er vroeg bij zijn.

- De geweldige website www.ontdek-amerika.nl van twee Gerwenaren die bijna geheel Amerika hebben gezien en hier uitgebreid over schrijven. Echt een top site!

Manier van reizen:

- Wij hebben een auto gehuurd en onze eigen tent meegenomen. We sliepen op zelf opblaasbare matjes in een slaapzak. Het was fris in de nacht, dus we hebben 3 weken heel romantisch, in ons thermo ondergoed geslapen. Soms zelfs met sjaal en donsjack aan. Je kunt je erop kleden he….

- De campings zijn basic, wat wil zeggen: een grote plaats met picknicktafel, vuurkorf en een bearbox, waar je je eten in bewaart (zodat de beren er niet bij kunnen). Er zijn toiletten, maar meestal geen douches. Soms zijn er een paar douches bij het bezoekerscentrum of de wasserette waar je tegen betaling kunt douchen. Maar met een bakje water, zeep en een handdoek kom je ook al een eind. Soms is er een kleine campingwinkel. Verder zijn er geen voorzieningen, maar je staat wel midden in de natuur, heeerlijk!

- We hadden geen koelbox en niet altijd een winkel in de buurt, dus wat aten we zoal? In de ochtend en middag brood met chocopasta (ikke) en pindakaas (Niels). Veel cola en koekjes en chips. Fruit…..af en toe een appel. Avondeten maakten we klaar op ons gaspitje: meestal een zakje rijst of pasta met kaas/brocoli smaak met een paprika, courgette etc of chili con carne. Het smaakte prima!

Seatlle:

Donderdag 14 juni

Dit jaar vlogen we heen met Delta, wat meer beenruimte en een luxe touch screen betekende. Paar films gekeken, wat gelezen, lekker gegeten, paar uurtjes geslapen en de nodige rek- en strekoefeningen gedaan.

Op het vliegveld haalden we onze gehuurde comfort auto op…..althans…..de verhuurder had iets anders voor ons in petto. Vol trots liet hij ons een enorme vette SUV zien, waarop wij reageerde: ‘Uhh, heeft u niets kleiners…..?’ Vol verbazing keek hij ons aan, ‘u bent in Amerika he!’, en dus besloten we toch maar te wennen aan deze enorme bak… Nou, dat wende snel en beviel ons met de dag beter, geweldige auto!!

We hebben overnacht in een motel in de buurt van het vliegveld.

Olympic National Parc in Washington:

Vrijdag 15 juni

Vroeg op pad en onderweg langs de enorme supermarkt Walmart om stoeltjes, bord en bestek, gas en eten in te slaan. Onze eerste bestemming was Olympic NP, een park dat bestaat uit bergen, regenwoud en een prachtige kuststrook. We hadden een prachtige plek op de camping Sol Duc.  Vandaag twee korte wandelingen gemaakt bij Lake Crescent, oa naar de Marymere Falls. Genoten van het eerste aanblik van de mooie natuur.

Na de wandeling kwamen we erachter dat we ons pannetje thuis hebben laten liggen, dus het avondeten bestond ook uit brood met pasta, jammie. Helaas was het op de camping te nat voor een vuurtje en zijn we maar op tijd gaan slapen, het was nl erg fris.

Zaterdag 16 juni

Vandaag vroeg opgestaan en op pad voor een paar wandelingen. Eerst zijn we naar de Sol Duc Falls gelopen, heel erg mooi. Vervolgens naar Deer Lake en tenslotte via de Lover’s Lane weer terug naar de camping. Een heerlijke wandeltocht, ca 18 km in totaal, dus op de camping met de beentjes omhoog een boekje gelezen. Effe bijkomen….

Zondag 17 juni

Onze trouwdag, alweer 7 jaar……wat zeggen ze daar ook alweer over….oja de seven year itch….nou, 4 weken samen reizen door Amerika noem ik geen sleur, dus dat zit wel goed!

Afijn, in de ochtend de tent afgebroken en op weg naar de volgende camping, aan de kust. Onderweg hebben we Rialto beach en Second beach bezocht. De eerste via het klauteren over stenen en de tweede via een prachtig jungleachtig pad.

Op de tweede camping, Kalaloch, hadden we weer een geweldige plek. Op het strand een boekje gelezen, wandelingetje gemaakt, gekookt in de zon, de camping verkend met zijn werkelijk prachtige bomen en ….. een vuurtje gemaakt, yeah!

Maandag 18 juni

Vandaag hebben we de wandeling Hallof Mosses en de Spruce trail gedaan. We liepen door het Hoh regenwoud en passeerden Sitka Spruce bomen, Nurse logs (omgevallen bomen waar nieuwe boompjes op groeien vanwege gebrek aan ruimte), 300 jaar oude Cedar bomen en Big Leaf Maples. Heel indrukwekkend om al het mos aan de bomen te zien, het leken wel mensen die in gewaden rondliepen….heel mysterieus ook.

Daarna zijn we naar Ruby beach geweest. De zon was weg, het was mistig, de wind blies het zand over het strand en er was het aanblik van Seastacks. Leuk!

Op de terugweg zijn we ook nog langs de Big Cedar Tree geweest, imposant. ’s Avonds weer een rondje over de camping en een vuurtje, de nieuwe hobby van Niels J

Mount Rainier NP in Washington:

Dinsdag 19 juni

Op weg naar het volgende park. Het ligt praktisch naast Olympic NP, maar vergis je niet in de reisafstand, die was toch best groot. Weer even langs de Walmart om onze cola voorraad te spekken. Ik drink dat thuis zelden en hier had ik echt iedere dag een shot nodig, zeg maar. Ik pas me snel aan….

Mount Rainier is de hoogste vulkaan in de cascades, hij is erg imposant.

Op de camping Cougar mochten we zelf een leuk plekje uitzoeken. We hebben die dag het Longmire Historisch district verkend (genoemd naar John Longmire die als eerst Mt Rainier beklom) waar oa het bezoekerscentrum en een museum zijn gevestigd. Daar de Trail of shadows gelopen, een rondje over de camping gedaan en weer genoten van ons vuurtje.

Woensdag 20 juni

Vandaag waren we al om 9.30 uur bij Paradise, waar we verrast werden door de nog grote hoeveelheid sneeuw die er lag op de berg. Normaal ligt er 640 meter, nu was dit ca 700 meter. In de zomer wordt de berg omgeven door bergweiden met kleurrijke, wilde bloemen, maar nu lag daar nog een laag sneeuw overheen.

Wij starten met de Skyline trail. Het pad was niet zichtbaar, maar door de vlaggetjes wisten we ongeveer hoe we moesten lopen en soms was het spoorzoeken. Het was geweldig om in het witte landschap te wandelen. Het was ook nog heerlijk rustig. Ik stond net van de stilte te genieten….toen er ZOEF…ineens twee skiërs voorbij gesjeesd kwamen over het ‘pad’. Je verwacht het niet, ofja, eigenlijk ook weer wel. We wandelden en klauterden, maakten veel foto’s van de prachtige berg in de sneeuw en de blauwe lucht, ontmoetten nieuwsgierige bergmarmotten en genoten. Op de top zagen we Mount Adams, Mount Helena en Mount Hood. We namen dezelfde weg terug. Eerst voorzichtig om niet uit te glijden en naar beneden te schuiven, maar eenmaal op veiliger grond renden we heerlijk door de sneeuw naar beneden. Wat een geweldig gevoel was dat! Echt een topdag!

Donderdag 21 juni

Vandaag regende het en was de berg gehuld in dichte mist. Dat gebeurt zeer vaak, dus gisteren hadden we enorme mazzel. We hebben de Grove of the patriarchs gewandeld in de regen. Bench en Snow lake gezien in de zon. Myrtle Falls bezocht in de sneeuw. Pizza gegeten bij Paradise en….lekker in de zon gelezen op de camping.

Twee rijdagen:

Vrijdag 22 juni

Vandaag hadden we een rij-dag van 7.30-19.30 uur. Iets langer dan verwacht, want de camping bleek vol en moesten op zoek naar een andere. Gekampeerd tussen de vele muggen bij Deer Lodge KOA camping en lekker gesnackt en geïnternet bij de Mac.

Yellowstone Nationaal Park in Wyoming:

Zaterdag 23 juni

Vandaag weer een rij-dag. Om 14.00 uur kwamen we aan in Yellowstone NP, het oudste (van 1872) en grootste (zo groot als de provincie Utrecht) park van Amerika. Via de Noord ingang arriveerden we en bezochten we eerst de Mammoth Hot Springs Area, waar oa het Park Headquarters en het Albright Visitor Centre zich bevinden, onderdeel van Fort Yellowstone. Mooie oude gebouwen en prachtige natuur.

We hadden een leuke plek op het tentgedeelte van Madison Campground, gelegen aan een mooie rivier met veel groen en dieren. De eerste nacht hoorden we enorm hard gehuil, waarschijnlijk waren dat coyotes die samen een prooi hadden gevangen…..tja, je kampeert in de natuur of niet he!

Zondag 24 juni,

Vroeg op pad gaan is belangrijk, want dan word je nog niet overspoeld door toeristen en kun je je auto kwijt op een parkeerplaats. We hebben de hele dag rondgereden langs allerlei prachtige thermische activiteiten, wandelingen gemaakt (Fairy en Mystic Falls) en de Fire Lake driveway gedaan. In de avond zijn we wild gaan spotten en hebben we onze eerste bizons gezien, wauw, erg cool. Tenslotte hebben we nog genoten van het Ranger programma in het amfitheater dat over de Puma ging. Moe van alle indrukken zijn we voldaan gaan slapen. Yellostone is echt een heel erg mooi en bijzonder park!

Maandag 25 juni

Vandaag waren we om 7.15 uur al bij de beroemde geyser Old Faithfull. We hadden geluk, want na 5 minuten spoot hij al de lucht in (als je pech hebt moet je max 90 minuten wachten), heel gaaf! Vervolgens hebben we het gebied Upper Geyser basin verkend, een gebied van 5 km2, dat bijna een kwart van alle geysers in de wereld bevat. We liepen echt langs de meest indrukwekkende natuurwonderen!

Dinsdag 26 juni

Vandaag de Gibbon Falls, de Paint Pots en Norris Geyserbasin bewonderd. Geluncht bij de Virginia cascades en toen naar onze tweede campingplek gereden, Canyon Village. Heel erg leuk, zoals het woord het al zegt, een toeristisch dorpje vlak naast de camping met restaurants (yeah), supermarkt en ….douches! Met een knipkaart, hahaha. Heerlijk gedoucht, we herkenden elkaar bijna niet, zo schoon als we weer waren, hihi.

Woensdag 27 juni

Vandaag naar de North en South Rim geweest, ook weer ongelooflijk mooi. De waterval is prachtig, maar de kleuren in de kloof zijn werkelijk adembenemend. We hebben een rimwalk gedaan en intens genoten van al het moois onderweg. In de middag gelezen op de camping en ’s avonds uit gaan eten, wauw, dat is op zo’n vakantie echt heel erg speciaal, dus ook hier errug genoten. Daarna weer wild gaan spotten, zooo gaaf. Veel bizons gezien met hun kleintjes!

Donderdag 28 juni

Vandaag zijn we naar de top van Mount Washburn gewandeld. Een goed pad, op sommige plaatsen nog door sneeuw bedekt, bracht ons naar de top op 3000 meter. Daar bevindt zich een hut, waar brandhaarden worden gespot. Wij hebben enkel een berggeit gespot die zijn vacht aan het verliezen was, zag er lollig uit. Maar ook een 360 graden uitzicht over de kloof, bergen, bergweiden, bossen.

’s Avonds weer dieren gaan spotten en ja, ja, ja, ……onze eerste beer gespot! Dat is echt heel erg bijzonder en gaaf. En totaal niet eng als je er met ca 25 toeristen staat…..er is er vast wel eentje bij die minder hard rent dan ik….. hahaha. Vlak daarna nog een beer, our lucky day!!

Grand Teton Nationaal Park in Wyoming:

Vrijdag 29 juni

Vandaag Yellowstone verlaten en naar het aangrenzende park Grand Teton gereden. Deze bergketens vormen een van de jongste ketens van Noord-Amerika.Er zijn 12 pieken die hoger zijn dan 3650 meter, de hoogste is Grand Teton met een top van 4198 meter. De 130 km lange bergketen heeft geen voorgebergte, de bergen rijzen direct naast de vloer van de vallei omhoog, bijzonder indrukwekkend (bron: www.ontdek-amerika.nl)

In dit park hadden we een tent, met betonnen vloer en houtkachel, gehuurd in Colter Bay Village. Heel leuk. In de middag wilden we nog een kort tripje doen naar Swan Lake, maar dat werd wel heel erg kort. Ik was nl aan het zingen en klappen (If you happy and you know it klap your hands…), om de mogelijke beren in de omgeving te laten weten dat er mensen in zijn buurt zijn. Dat voorkomt dat hij schrikt en die mensen wil aanvallen…..ja, tis best spannend wandelen hier.

Afijn, het wordt nog spannender…..want Niels zag nl een beer……een hele grote beer…..op 75 meter…..en das echt geen grote afstand kan ik je zeggen…..zeker niet als hij je recht aankijkt…..Hi bear, bye bear!

Zo, mijn hartslag ging omhoog, evenals de adrenaline. Wat had ik ook alweer geleerd? Oja, niet rennen, want dan ziet de beer je als prooi. Dus, wij liepen rustig weer terug richting camping…..en geloof het of niet….ik bleef zingen en klappen……met het angstzweet in mijn handen…..

Eenmaal op veilige grond besloten we dit te melden bij de ranger in het visitor center, want de beer was wel erg dichtbij de camping. De ranger vroeg of het een Zwarte of een Grizzly beer was. Nou sorry hoor, maar het is niet zo dat ik m op mijn gemak heb staan te bestuderen…..jemig, wegwezen dacht ik…….en gelukkig kunnen we dit verhaal gewoon navertellen :-)

Tot zover een dag uit het leven van 2 avonturiers in Amerika….

Zaterdag 30 juni

Toch startte ik de dag erna de wandeling met een ietwat zenuwachtig gevoel en enorm alert op alles geluiden om me heen. Vandaag bestond mijn zangrepertoire oa uit: Het leven is goed in t Brabantse land en Heb je even voor mij……wat de beren gelukkig niet te letterlijk namen, want we zagen er geen. We wandelden naar de Hidden Falls en die waren werkelijk prachtig! Daarna hebben we het Jenny Lake rond gewandeld, heerlijk.

Zondag 1 juli

Vandaag was weer een dag met een avontuurtje. We hebben een prachtige wandeling gemaakt bij Taggert en Bradley lake. We liepen op een smal paadje met flinke begroeiing aan weerszijden….tot ik ineens een paard zag……hmm……het leek er iig op, het was een muildeer (kruising paard, ezel, hert). Achter haar stond een kleintje……zooo schattig, dus ik maakte een foto. Daarna liepen we achteruit het pad terug en wachtten in de struiken…..totdat mama muildeer ineens haar hoofd om de struik liet zien ten teken dat we nog niet ver genoeg waren vertrokken….iekkks…..dus wij nog verder terug, begon ie toch ineens haar pas te versnellen en wat met haar oren te wapperen…….Hellup, dat was echt spannend…..en ineens, rende ze met haar kleintje de berg op, pfffff.

Er kwam een gezin aan met 3 kids (dat is volgens mij het minimum in Amerika) en bearspray, daar zijn we even veilig aangehaakt.

Maar, het was weer een prachtige wandeling!

’s Avonds met een ranger een wandeling gemaakt naar Swan lake en verteld over ons avontuur. Blijkt dat die dieren van stalken houden…..’je moet ze gewoon op hun neus slaan’ aldus de ranger, tuurlijk….

Maandag 2 juli

Vandaag verlieten we Grand Tetop NP, maar niet voordat we op een parkeerterrein nog een paar mooie foto’s hebben genomen van de bergen, de blauwe lucht en de weerspiegeling in het meer. Een leuke afsluiter!

Vervolgens weer een lange reisdag en geslapen in een motel, heerlijk!

Crater Lake National Park in South Carolina:

Dinsdag 3 juli

In de middag arriveerden we bij Crater Lake. Dit meer ligt in een caldera, een vulkanisch basin dat ca 7700 jaar geleden ontstond toen de 3660 meter hoge Mt Mazama instortte als gevolg van een vulkanische uitbarsting. Het is het diepste meer van Amerika en bereikt op 1 punt de 589 meter! Doordat het water wordt aangevuld door sneeuw is het ook van de helderste meren ter wereld en heeft het een prachtige diepblauwe kleur.

Het uitzicht was al adembenemend, maar toch wilden we een nog mooier uitzicht. We beklommen de Garfield Peak, wat vanwege mijn hoogtevrees niet zonder slag of stoot ging, maar I dit it! Vanaf 2455 meter was het uitzicht nog mooier, wauw.

We verbleven hier op camping Mazama village. Mooie plek, maar jammer van de ontelbare muggen, vreselijk.

Woensdag 4 juli

Vandaag een rondje langs het meer gereden en her en der gestopt voor mooie vergezichten.

Tevens hebben we de Pinnacles bezocht, overblijfselen van as-stromen, heel bijzonder om te zien.

Redwood Nationaal Park in Californië:

Donderdag 5 en vrijdag 6 juli

Dit park bevat geweldig mooie Coast Redwoods, de hoogste bomen ter wereld. Ze behoren tot de familie van de sequoia’s. Het langgerekte park ligt aan de kust van Noord-Californië

Deze 3 nachten hebben we gekampeerd op de camping Mill Creek. Hier hebben we sowieso al enorm genoten van het rondwandelen op de camping, omdat iedere plek zo sprookjesachtig mooi was. Overal prachtige bomen in de meest bijzondere vormen!

We hebben de Damnation Creek trail gewandeld. De berg af, tussen de reuzen van bomen richting het strand. Onderweg kwamen we nog een bordje tegen dat we Tsunami veilig gebied verlieten…..hmm…..ach ja, voor dat uurtje :-)

Eenmaal aan het strand intens genoten van het uitzicht.

De Yurok loop trail hebben we gedaan waar we verrast werden door een mooi afgelegen strandje.

Ook hebben we de Fern canyon bezocht, heel gaaf. Lekker door het water gewaad door de kloof.

Zaterdag 7 en zondag 8 juli

Deze drie nachten hebben we gekampeerd op de camping Elk prairie. De naam zegt het al, tegen de camping lag een grote prairie, waar je elks kon spotten, heel leuk.

Ook weer intens genoten van de giant trees, zo machtig mooi!

Lassen Volcanic Nationaal Park in Californië:

Maandag 9, dinsdag 10 en woensdag 11 juli

Lassen Volcanic NP ligt in het Noord-Oosten van de staat Californië. In het Cascadegebergte is Lassen Peak met zijn 3181 meter de hoogste vulkaan van het park. Het is een idyllisch park met prachtige blauwe meren, stroompjes, bergweiden, watervallen, hete bronnen.

We kampeerden aan Manzanita lake, wederom een heerlijke plek in de natuur. Deze camping had douches en een winkel, erg luxe dus. En….het was eindelijk zo’n 25 graden dus we konden onze korte broek aan, yeah!

Een erg mooie wandeling was die naar de Kings Creek Falls, ik had hier wel willen wonen in een hutje, zo rustgevend en omringd door prachtige natuur.

Met de auto zijn we naar het Zuid-Westen gereden en onderweg hebben we genoten van diverse mooie uitzichten. De laatste dag hebben we de Summit Lake trail gelopen en afscheid genomen van al het moois, snif snif.

San Francisco in Californië:

Donderdag 12 juli

Geslapen in een motel in de buurt van het vliegveld.

Vrijdag 13 juli

Vandaag vlogen we vanuit San Francisco met KLM naar huis. Wederom een prima vlucht.

Deze vakantie was ook weer SUPER: zo veel verschillende landschappen gezien. Prachtige flora en fauna mogen bewonderen. Intens genoten van de manier van reizen: de vrijheid, het kamperen, het maken van wandeltochten, vuurtje stoken, ontmoetingen met dieren etc etc. We komen zeker nog een keer terug, want Amerika heeft nog meer mooie parken. Maar volgend jaar eerst even een jaartje iets anders :-)