Danielleopreis

Maleisië

24 april t/m 17 mei 2008

Vorig jaar waren we op vakantie in Canada en hadden we allebei op een gegeven moment zoiets van:

‘Goh, is echt mooi die omgeving, maar volgens mij raken we een beetje verzadigd.’ Eerst naar Nieuw-Zeeland, daarna naar Noorwegen en nu in Canada. 3 Prachtige landen, en zeker voor natuurliefhebbers zoals wij, maar toch wilden we het jaar erop iets heel anders. Dus, in 2008 hebben we gekozen voor Maleisië. Een geweldige keuze!

Vrijdag 25 + zaterdag 26 april 2008

Vandaag allebei nog een hele dag gewerkt. Thuis snel gegeten en met de trein naar Sven en Loes gegaan. Daar hebben we geslapen en ’s ochtends heeft Sven ons naar Schiphol gebracht. Wat een luxe! We waren er om 8.30 uur, maar het was al flink druk. Alle scholen hebben 2 weken meivakantie, dus topdrukte. Het bleek dat je met een klm-eticket thuis had kunnen inchecken. Wij niet en we zaten dan ook niet bij elkaar. Nog wel geprobeerd te ruilen, maar ach ja, de plaatsen waren oke. De vlucht ging snel, veel films / documentaires gekeken, leuk! Beetje geslapen en lekker gegeten. Om 6.45 uur landden we en moesten we tot 15.00 uur wachten op de vlucht naar Kota Bahru. Ook die tijd ging best snel. We beginnen bij het meest conservatieve gedeelte van Maleisië en dat was wel te zien. In het vliegtuig was ik de enige vrouw zonder hoofddoekje, toch best een vreemd gevoel. Eenmaal op de luchthaven namen we een taxi naar Pasir Belande. Hier hebben we de 1e drie nachten een chalet geboekt via Paul, collega van Niels, die daar ook geweest is. Het wordt gerund door een Nederlands stel. De taxi chauffeur moest tot 2x toe de weg vragen, maar uiteindelijk kwamen we er. Het is een waar paradijs! Prachtig: leuke chalets, palmbomen, vele mooie gekleurde bloemen, blauwe lucht, zon, veel getjilp van vogeltjes en een heerlijke temperatuur. De Nederlanders waren erg aardig. Leuk gezicht was hun 2 blonde kindjes te zien spelen met de locale kinderen.

Na ons gesetteld te hebben zijn we gaan eten bij de buurvrouw. Voor 18 ringit maakt ze eten klaar en kun je lekker smikkelen in haar tuin. Echt super en lekker! Zoute soep met kip en aardappels, vis met boontjes, omelet, salade, rijst en fruit.

We genoten ook van de geluiden van de dieren in de omgeving. Om 19.00 uur was het gebed, dus toen hoorden we ook van diverse kanten de geluiden van de moskee. Heel bijzonder.

Om 21.00 uur vielen we om van de slaap en zijn we gaan slapen.

Zondag 27 april

Het was even wennen aan de warmte, dus het slapen ging wat moeizaam. Om 8.30 uur hadden we ontbijt aan de voorkant van het overigens prachtige huis van het gezin. Onder een afdak aan de rivier omringd door groen en vogelgekwetter. Het ontbijt was prima en bestond uit: brood, omelet, jam, meloen, thee, jus d’orange. In de rivier hebben we nog enkele comodo veranen gezien. We mogen van Harry de kano lenen, misschien doen we dat nog wel.

Na het ontbijt zijn we gaan fietsen met een routekaart. We begonnen, links fietsend! Slingerend over / door de kleine weggetjes door het groen en langs allerlei schattige huisjes. Velen worden van bijeengeraapt materiaal gemaakt, althans zo lijkt het. Ze staan her en der verspreid, kleine en grote huizen door elkaar, arm en rijk, bijzonder om te zien. Ook zien we veel vogelkooien die hoog in de lucht hangen. Bij navraag blijkt men dit te doen, zodat de vogels mooier gaan fluiten ivm wedstrijden. Tja…Ook houdt men hier een aap als huisdier. Deze zitten aan een touw en halen koksnoten uit de boom. Met de apen worden ook wedstrijden gedaan. Dat vond ik toch wel moeilijk om te zien.

We fietsen langs een bunker, die van de tijd van Pearl Harbor was, ter verdediging. We fietsen langs de geelbruine rivier (kleur komt van het zand). Met een vissersbootje zijn we de rivier overgestoken. We kwamen door een ‘wijkje’ waar vrouwen buiten aan het batikken waren. Wat een prachtig gezicht, zo knap hoe ze dat doen. Onderweg werd ik veel door mannen nageroepen, gefloten, getoeterd en gestaart. Zonder enige gene en omdat ik geen hoofddoek om had en wat bloter gekleed was. Niels zwaaide dan terug, hahaha. Bij Harry nog even nagevraagd, maar als je het geloof niet aanhangt, kun je je gewoon anders kleden. Onderweg kwamen we ook veel brommertjes tegen. Soms zitten ze er met 4-en op, met de hele familie. Op het heetst van de dag kwamen we aan in het centrum van Kota Bahru, waar een chaotische drukte heerste. Na ca 5 uur fietsen waren we weer terug. Ik fiets in NL niet eens zo lang en dan hier meteen op onze eerste vakantiedag in de hitte. Maar, het was errug leuk en mooi om een beeld te krijgen van het leven van de Malay. Onderweg kwamen we trouwens nog een jongeman tegen die ons aansprak. Hij was ook in NL geweest en hij leidde een onderneming in Batikken.

Na het fietsen lekker gedoucht en daarna uitgerust. Een boekje gelezen. ’s Avonds hebben we weer gegeten bij de buurvrouw en daarna onze route voor de komende dagen uitgestippeld.

Maandag 28 april

Vanochtend weer heerlijk ontbeten op het terras. Om 11.00 uur werden we door Harry meegenomen naar de Batik workshop. Dat was in een schuur van hout en golfplaten, erg warm dus. Daar werkt men de hele dag, petje af. De doeken worden gespannen, er wordt een ontwerp getekend, dit wordt met hete was overgetrokken en dan ingekleurd. Het ziet er prachtig uit. Toen mochten wij iets gaan tekenen, ahum. Voor Niels werden het vergaderdroedels en andere vrolijke schepsels en ik maakte een soort van onderwaterwereld. Het was erg leuk en lollig om te doen. Mijn vis werd aangezien voor een vliegtuig door onze leraar, dus we hadden de grootste lol. Maar, het resultaat, vooral die van Niels, mocht er zijn.

’s Middags hebben we warm geluncht bij de buurvrouw. Was weer erg lekker, Mee Hoon. Vandaag kwam ze ook even buurten, gezellig. Ze heeft een prachtige tui met allerlei kleurrijke planten en bloemen die ze ons heeft laten zien. We waren erg onder de indruk. Aan het einde kregen we ook een leuk souvenir van haar, een olifantenschaal van kokosnoot!

Daarna hebben we gerelaxt op onze veranda. In de tuin waren enkele meiden aan het spelen. Zij hadden Engelse les gehad van Annemieke en mochten nu na afloop nog even spelen.

Om 17.00 uur hadden we een taxi naar de nachtmarkt. Eerst hebben we wat rondgelopen in het centrum en ons verbaasd over de drukte. Een paar winkels bezocht, een hapje gegeten, de straatmarkt bezocht en op het terras gezeten bij de nachtmarkt. En toen met de taxi naar huis, dat was lache. Ook deze meneer wist niet goed waar ie moest zijn en na vele omwegen kwamen we gelukkig uit bij Pasir Belande.

Dinsdag 29 april

Vanochtend de tas ingepast en voor de laatste keer ontbeten. Afscheid genomen van het gezin. Met de taxi gingen we naar Kuala Besut, vanwaar we met de boot naar Perhentian Besar zijn gegaan. Dit had Harry voor ons geregeld, oftewel: ‘Mr. Harry, he speaks Malay’, aldus de travelagent.

Op de speedboot was het heerlijk uitwaaien. Eerst anders passagiers afgezet en toen naar Coral View, ons paradijs. We zitten op een Bounty eiland en onze hut kijkt uit op de prachtig, heldere blauwe zee. Het resort is ook heel gezellig. Zon, warm zeewater, strandhutjes, terrasje op het strand, lekker eten, dat wordt heerlijk genieten en relaxen. Het is echt zo’n plaatje uit een boek of film. Na de lunch zijn we gaan zwemmen en snorkelen. Mooie vissen gezien, het koraal is helaas veelal dood. Op een gegeven moment zag ik zelfs een reefshark. Daar schrok ik toch wel even van, maar wel gaaf dat ik ‘m zag. Verder die dag geluierd op het strand bij ons hutje. ’s Avonds Mee Hoon gegeten, jammie. En genoten van de airco in ons hutje, want het is wel even wennen aan de hitte (vooral voor Niels.)

Niels vroeg na een uur op het Bounty eiland al: ‘Wat gaan we doen?’ Ik zei: ‘Wat dacht je van niets en genieten van de zon en zee.’ Hahaha, dat is best moeilijk voor Niels namelijk.

Woensdag 30 april

Koninginnedag! Alleen natuurlijk niet hier.

Na het ontbijt: wit brood, jam, honing, pannenkoeken en fruit een trip gemaakt. Samen met een Japans stel zijn we gaan snorkelen op 3 verschillende plaatsen. Eerst met de speedboot naar Rawa Island. De tocht er naartoe was al heerlijk! Maar het strand- en snorkelplekje bij Rawa Island waren adembenemend mooi. Vele gekleurde vissen en meer levend koraal. We hadden onze camera mee en hebben een rolletje vol geknipt. Het was erg leuk. Bij Rawa Island zijn we op 2 plaatsen geweest en daarna gingen we naar de vuurtoren. Dat was nog mooier, vooral het koraal. Paars, wit, groen, blauw etc. Heel gaaf. Alleen was de stroming heel sterk, dus kostte het veel kracht. Oja, ook nog Nemo gezien.

Om half 2 waren we weer terug en hebben we weer lekker geluncht. Het eten in Maleisië is zo lekker, dat is iedere keer weer genieten. Het lukt me alleen niet om in de ochtend ook noedels etc te eten, dan wil ik toch echt brood. We hebben een comodo veraan over het strand zien lopen. Ofja lopen, ze hebben een groot log lijf en stampen over het strand. Wat zijn die beesten groot zeg, sjongejonge.

’s Middags heerlijk geluierd op het strand en gelezen. Samen nog naar het mooiste resort op het eiland gelopen, de buren. Daar hebben ze idd een erg mooi strand, al vind ik onze hutjes gezelliger. Bij de trap nog een veraan gezien, ieks, was effe schrikken. ’s Avonds gegeten bij een anders restaurant, Watercolors. Pizza, jammie. We zaten op een stukje strand waar een fijn briesje woei en waar we mooi uitzicht hadden op de lichtjes in de verte van het vasteland.

Donderdag 1 mei

Another beautiful day on the beach! Ik geniet hier met volle teugen. Niels ook, al moet hij enorm wennen aan het niets doen. Ik vind het heerlijk. Een beetje zwemmen. Beetje lezen. Beetje snorkelen. Ik kom helemaal tot rust, hahaha. ’s Middags hebben we ondanks de echte flinke hitte vandaag een watertaxi naar Long Beach op Kecil, klein eiland genomen. Dit is meer het backpackersgedeelte en dus meer bezocht door jongeren en wat hipper. Dat zijn wij een beetje ontgroeid…..hahaha

Het was een gezellige middag. Terrasje gezeten en over het strand gewandeld.

’s Avonds weer lekker bij Watercolors gegeten, ditmaal een vissie.

Vrijdag 2 mei

Vandag vroeg op. Ontbeten en met de watertaxi naar Turtle beach. Een prachtig stukje prive strand waar we sporen zagen van schilpadden. De schilpadden zelf hebben we niet gezien. Maar dat mocht de pret niet drukken. Heerlijk gesnorkeld en mooie vissen en koraal gezien. En gestoken door watervlooien, au. Na ons verblijf van 2 uur, pikte de taxi ons weer op.

’s Middags op onze veranda zitten lezen. Later de middag naar het strand van de buren gegaan en daar gesnorkeld. En, ja, ja, we hebben een turtle gezien, was echt super! Foto’s gemaakt en gezien hoe hij wegzwom. Grote beesten zijn het zeg. En ook weer een rifhaai gezien. We konden geen genoeg krijgen van het warme zeewater, dus hebben we op ons ‘eigen’ strandje nog even gepoedeld. Tot de zon onder was. ’s Avonds was er muziek bij het eten. Enkele gasten van het hotel trommelden erop los onder luid Malays gezang. Heel gezellig en opzwepend. We hebben ook nog de Maleisische Gerard Joling gezien die hele hoge noten zong. Het was een leuke afsluitende avond voor ons.

Zaterdag 3 mei

Vanochtend om 8.00 uur met de boot mee, terug naar het vaste land, Kuala Besut. Hij zat lekker vol geladen. Aan de kant een uurtje gewacht en toen in de mini-van richting Cameron Highlands. Gezellig met allemaal backpackers in het busje. Onderweg gepauzeerd in Gua Musang. Een overdekt groot terras met een standje met allerlei bakken met vlees en rijst en salade. Dat is het voordeel van Maleisië, daar kun je overal veilig langs de kant van de weg eten. Je betaalt voor onze doen praktisch niets. Na de pauze gingen we weer verder, weer ca 3 uur. Het was een lange rit. Om half 5 waren we in Tana Ratah. We kregen een toer langs diverse accomodaties en mochten eerst kijken voordat we besloten. Wij zijn naar Cameronian Inn gegaan, een net en rustig guesthouse. Daar kwamen we Ludwina tegen uit NL, een aardige meid. We hebben ons opgegeven voor de tour van morgen, gezellig.

’s Avonds wat rondgeslenterd in het centrum en door het mooie park. Daarna hebben we onze voeten laten masseren! Soort voetreflexiologie. Voor 45 minuten betaalden we 35 ringit = 7 euro! Het was erg lekker. We zaten in relaxte stoelen, nadat we eerst een voetenbadje hadden gehad. Af en toe was het best hardhandig, maar dat waren dan de kwetsbare plekken als vermoeidheid enzo. Maar bovenal was het genieten, erg ontspannend. De 1e keer kregen we ook nog enkele minuten een nek- en rugmassage om de vermoeidheid eruit te kneden. De 2e keer was Ludwine er ook en lagen we met z’n drieën te genieten.

Zondag 4 mei

Vandaag hebben we een tour gedaan in de omgeving. Het was geweldig leuk, veel mooie dingen gezien. We werden bij het guesthouse opgepikt en gingen met een busje met 2 slovenen, en 5 aziaten op pas. Eigenlijk te veel mensen, waardoor onze gids al aardig gestresst begon, hahaha.

We hebben eerst een wandeling gemaakt door de jungle. De zon scheen, waar we geluk mee hadden, na enkele dagen regen. Veel moois te zien en te horen onderweg. We genoten op en top. Onderweg hebben we regenwater gedronken uit bamboe, smaakte prima. Ik wist niet dat bamboe zo  dik en sterk was, echt mooi om te zien.

We waren onderweg en op zoek naar een speciale bloem: de Raflesia. Na een stukje dwars door de jungle had de gids ‘m gevonden. Wauw, wat groot en mooi. Het is de grootste bloem ter wereld, mooi rood van kleur met een mooie kelk. Ze hebben een diameter tot 106 cm en een gewicht tot 10 kg. Het duurt 9 maanden voordat hij in bloei komt en na een week is het weer gedaan.

We vervolgden onze weg naar een mooie waterval waar ik heerlijk met mijn voetjes in het koude water heb gezeten. Daarna gingen we terug naar het Asli Village, waar we snoepjes dienden te geven aan de kinderen die de gids gekocht had. Beetje genant was het wel. Ik heb mooie foto’s gemaakt van de omgeving en de mensen.

Toen gingen we ‘jagertje spelen’. Oftewel, een pijl door een pijp blazen tegen een boom. Blaas ik ‘m toch midden in de roos!

Yeah, I’m a good hunter. Niels schoot ook goed. Als souvenir hebben we nog een kleine versie gekocht die we nu in de woonkamer hebben hangen.

Na deze ietwat uitgelopen ochtend gingen we naar de theeplantages van BOH, Best of Cameron, en konden we lunchen. De theeplantages waren erg indrukwekkend om te zien. We hebben dan ook veel foto’s gemaakt. Na de rondleiding in de fabriek gingen we weer verder.

De gids begon zich goed vertrouwd te voelen bij ons en zat lekker te dollen. Op nog een paar plaatsen gestopt en grappige foto’s gemaakt, Niels en ik liggend op de struiken enzo.

Als laatste attractie zijn we naar het Butterfly museum geweest, waar ze naast vlinders ook veel enge beesten hadden. Gelukkig was Ludwine ook zo’n angsthaas als ik. En onze gids maar lekker plagen. Hij pakte allerlei enge dieren op: torren, schorpioenen, vogelspinnen etc. Ik heb er foto’s van gemaakt, dat was voor mij voldoende.

Om 18.00 uur werden we weer netjes bij het guesthouse afgezet. Moe, maar zeker voldaan over deze gezellige dag.

Meteen het centrum in gegaan en bij Rosedale chinees gegeten, jammie. ’s Avonds nog acc gezocht op internet voor Taman Negara. Gelukt, en boeken via internet scheelde ook nog eens 50 rm.

Maandag 5 mei

Niels en Ludwine zijn vanochtend om 10.00 uur vertrokken met gids Yen voor een tocht door de omgeving / jungle. Ik geniet van een ochtend uitslapen en relaxen. Heerlijk ontbeten. De was weggebracht. Lonely Planet gelezen. Op internet gezeten. Niels was pas om 15.00 uur weer terug, net voor een enorme plensbui. Hij had het erg leuk gehad. De gids vertelde veel over Maleisië en de Unofficial route die ze liepen was leuk. De paden waren soms amper te zien, maar bleken door het wegduwen van de bladeren wel te bestaan, hahaha.

’s Middags fried rice gegeten (wat is dat toch lekker) en gelezen op bed, want het bleef maar regenen. En regenen is hier niet zomaar regenen, het stort dan echt naar beneden. ’s Avonds hebben we eerst onze voetjes laten verwennen bij de voetreflexiologen. Ludwine was er ook. Daarna hebben we met z’n 3-en gegeten bij het T-cafe. Was gezellig, veel gekletst over onze reizen.

Daarna nog leuke armbandjes gekocht in een hele leuke winkel met prachtig keramiek en handcraft van hout. Maar het kopen van de grotere souvenirs doen we op het einde wel in Kuala Lumpur.

Dinsdag 6 mei

Redelijk op tijd opgestaan, tas ingepakt en lekker ontbeten: scones met jam en fruitsalade. Wat is het eten toch lekker hier! Zelfs fruit eet ik hier erg veel. Nog even geinternet voordat de bus kwam. Gelezen dat er in Myanmar (Birma) een cycloon is geweest en al gezorgd heeft voor 10.000 doden, ongelooflijk!

We gingen met de bus op pad. Ca 2,5 uur naar Gua Musang, waar de bussen switchen. Echter, de bus waar wij in moesten was kapot, vanwege een ongeluk en de weg was daardoor geblokkeerd. We hebben eerst 2 uur gewacht en toen besloten om weer terug te gaan naar Tamah Rata. Na overleg met Gerard (eigenaar Father’s guesthouse) via gsm en nog 2 andere passagiers. Dus, wij weer mee terug en een kamer genomen in de bunker van het guesthouse. Het is dat het maar voor 1 nachtje is. We zijn vervolgens heerlijk gaan eten bij het T-cafe, biefstuk, jammie. Terug bij het hostel moesten we ons nog even melden en hebben we Gerard gesproken die ons zeer veel info heeft gegeven over Taman Negara. Een gezellige kletskous die man. Het was dan wel een baaldag, maar de mensen helpen wel goed mee. Ook qua boeking van de hotelkamers. We hadden namelijk al 3 nachten in Rainforest geboekt, nu dus nog maar 2 mogelijk, maar wel een kamer geregeld in het Woodland resort voor dezelfde prijs!

Woensdag 7 mei

Vandaag poging 2 om naar de jungle te gaan. Weer opnieuw die vervelende slingerweg. Bij het wisselpunt in een grotere bus door naar Jerantut. Het was een lange, heuvelachtige rit. Vlak voor Jerantut begaf de airco het. Bus werd geruild en we konden weer verder, nadat we ook onze permit voor het park hadden geregeld. Rond half 8 waren we er. We hadden een geweldige kamer, dus dat maakte alles in 1 keer goed.

Donderdag 8 mei

Vanochtend op tijd op, ontbeten in een grote lege eetzaal. Daarna naar NKS, de travel agency waar we een tocht naar de olifantenopvang hebben geregeld. Leuk!

Vervolgens zijn we eerst de rivier overgestoken met een watertaxi en via het dure resort de jungle in. Mijn voeten en sokken ingesmeerd met Deet, klaar voor de strijd tegen de bloedzuigers. Kom maar op! Achteraf bleek dit reuze mee te vallen gelukkig.

We startten onze wandeling naar Bukit Teresek, een mooie trekking. Af en toe wel steil, maar de omgeving was adembenemend. Mooi om te zien hoe de vaak enorme wortels over de grond groeien. Of de enorme hoge bomen waar van alles aan hangt en groeit (meeliftende planten) zoals lianen. Je ziet hierdoor vaak de boom zelf niet meer. Veel palmen en varens gezien, het is allemaal zo mooi dichtbegroeid. Na 2 uur wandelen waren we op de top waar we een mooi uitzicht hadden op het Nationaal Park. We konden onze kleding wel uitwringen, zo nat van het zweet. De terugweg liepen we via de Canopy Walk, oftewel swingbridges tussen de bomen op ca. 40 meter hoogte. Eng, maar ik heb het toch gedaan. Voornamelijk voor me uitgekeken en wat liedjes gezongen om mezelf af te leiden, hahaha. Op het einde toch een keer naar beneden gekeken, viel mee. Toen we verder liepen kwamen we bij het resort een 10-tal apen tegen, erg leuk. Zelfs met jonkies! We hebben veel foto’s gemaakt van de omgeving en de dieren. De jungle is een erg mooie plaats!

Om 14.00 uur waren we weer aan de overkant en hebben we lekker geluncht. Daarna fris gedoucht en gelummeld in onze airco-kamer. Voor Niels is het ‘niets doen’ nog steeds wennen, hahaha.

’s Avonds nog gegeten bij de LBK en tv gekeken.

Vrijdag 9 mei

Vanochtend ook weer op tijd op en weer als enige ontbeten in de grote zaal. Uitgecheckt, spullen bij Woodland resort gedumpt en naar NKS. Daar hadden we om 10.00 uur de boot naar Lata Berkoh. De boten hier zijn erg gaaf, een soort van lange, houte kano met kussentjes. Je zit heel laag op het water en dat is heel cool. Lekker windje ook en natuurlijk prachtig uitzicht waar je ook maar keek. Onderweg nog een lizard gezien en veel foto’s gemaakt. Vooral de bomen die over het water hangen zijn bijzonder, vol begroeid met lianen, bladeren enz.

Na een half uur werden we gedropt aan de kant. Het was nog 700 m lopen en toen kwamen we uit bij een wild watergeweld en rotsenpartij. Er waren meerdere mensen en sommigen zwommen ook in de rivier. Ik had op een gegeven moment een bloedzuiger die door mijn sok kroop, bah. Ik trok hem meteen weg. Bij een andere vrouw zag ik er een tussen haar tenen en ik zei dit tegen haar. Pakt ze hem rustig vast en zet ze ‘m op haar arm, express dus. Het was voor haar een experimentje, ze wilden ‘m laten groeien. Tja…..je hebt tegenwoordig overal mensen voor he.

Na een tijdje terug gewandeld en weer de boot in gegaan. Halverwege was er iets met de moter, want hij ging ineens langzamer. Niet erg, want zo konden we nog langer genieten van alle flora en fauna! Er waren onderweg ook af en toe stroomversnellingen, dat was een beetje als raften, waarbij we soms nat werden.

’s Middags bij LBK gegeten en na een potje kaartjen naar onze nieuwe kamer in een chalet gegaan, was ook weer super. Niels is ’s middags ook nog een activiteit in de grotten gaan doen. Ik heb een film gekeken, Babel met de knapperd Brad Pitt. Later nog even op internet en mail gelezen van onsmam dat de neuroloog tevreden is over het verloop, dat is mooi.

Niels was rond 17.15 uur weer terug en had het leuk gehad. Veel vleermuizen gezien in de grot. ’s Avonds weer bij LBK gegeten, patat met broodje hamburger, even wat anders!

’s Avonds Herbie gekeken en Niels op mieren-bestrijdings-jacht geweest, hahaha.

Zaterdag 10 mei

Vanochtend om 9.00 uur vertrokken met de boot richting Tembeling, dat was heerlijk relax. We kwamen weer een paar bekende gezichten tegen. We hebben 2 uur gevaren en toen nog een half uurtje met de bus naar Jerantut. Daar weer heerlijk geluncht en toen op weg naar The Elephant Sanctuary. De gids vroeg of wij het goed vonden als zijn kinderen ook mee gingen. Natuurlijk, gezellig!

We hebben eerst een film gekeken over de opvang van de olifanten en het terug plaatsen van de beesten in de natuur. Eenmaal buiten kregen we de 6 olifanten te zien, van klein naar groot. De verzorgers reden erop en wasten ze in het water. Aansluitend mochten wij ze eten geven. Er stond een mand met grote stukken meloen, papaya en bananen. Je mocht het aan zijn slurf geven. Af en toe waren ze best kieskeurig en liet hij het liggen, hahaha. Het was leuk!

Daarna mochten we een ritje maken p de olifant. We gingen met z’n 2-en en een verzorger. Zonder zadel of iets, dus lekker wiebelig. Onze chauffeur maakte foto’s. Als laatste mochten we samen met de olifant ‘in bad’ oftewel het water in plonsen. We zaten weer op z’n rug, hij liep het water in, maakte een zijwaartse beweging en we vielen met z’n allen het water in, erg lollig.

Het was erg leuk om dit allemaal te doen. Op het begin zag ik het niet zo zitten, omdat het me erg commercieel en druk leek, maar het was juist erg persoonlijk. Erg gaaf om mee te maken!

De chauffeur zette ons af bij het busstation in Temerloh om half 5, waardoor we besloten om meteen met de bus door te reizen naar Melaka. Was effe stressen, maar uiteindelijk konden we mee en waren we er om 21.00 uur, waardoor we weer een dag winst hadden. Omdat het nog weekend was, was er veel vol, maar hadden we iets gevonden in een verlepte lodge voor 1 nacht.

We zijn nog even over de nachtmarkt gelopen, waar ik mezelf in een paradijsje waande. Allemaal kraampjes en winkeltjes met geweldige spullen: sieraden, batik, handcraft etc. Nog niets gekocht, wel nog een biertje op een terrasje gedronken en daarna moe, maar zeer voldaan naar bed.

Zondag 11 mei

Op tijd op, alles ingepakt en vlug naar Hotel Puri, waar we meteen een kamer kregen. Dit hotel heeft een prachtige entree met allerlei Chinese meubels, mooie mozaiek stenen vloer en ook een heerlijke binnentuin. De kwamer was klein, maar gezellig en schoon.

Toen sandwiches ontbeten bij de Geographer, een hippe tent. ’s Middags hebben we eerst door het centrum van Melaka gewandeld. In het centrum zijn ook heeel veel riksja’s. En niet zomaar, maar de meest geweldige, kleurrijke, kitscherige, gepimpte riksja’s. Met lampjes, bloemen, veel goud etc. Je ziet ze van heinde en verre aankomen. We besloten een ritje te maken. Alleen, onze bestuurder was al aardig oud. Toen we het bruggetje over moesten, stapte hij even af en rende een stukje om ons over de brug te krijgen. Oke, toen voelden we ons wel een beetje lullig. We wilden eigenlijk meehelpen duwen. We betaalden 15 rm, dat is 3 euro…

Daarna geshopt. Er zijn 2 grote malls met kei veel winkels, wauw nog meer paradijs. Ik heb een mooie rok, sjaal en tas gekocht, bij een winkel met Nepalese spullen. Helemaal happy!

’s Avonds gegeten bij de Geographer en weer over de avondmarkt gelopen. We boffen, want deze markt was net deze 2 avonden. Het zorgde voor een erg gezellige sfeer in Melaka.

Maandag 12 mei

Vanochtend op tijd op, want Niels had de wekker om 8.00 uur gezet. Het ging even moeizaam. Het ontbij was erg goed, we zaten heerlijk in de binnentuin. Daarna begonnen met de stadswandeling. Even wat geschiedenis. Nederland heeft van 1641-1821 de hand gelegd op Melaka (overgenomen van de Portugezen en later afgegeven aan de Engelsen) waardoor er vele NL-se invloeden zijn. Zelfs een molen omringd met vele kleuren bloemen. We begonnen bij het Stadhuys dat 5 musea huisvestigt: 2 ervan hebben we bezocht en waren leuk. Hier was de geschiedenis van Melaka met poppen nagebeeld. Vervolgens hebben we bezocht: de ruïne van St. Pauls, namaakhuis van de Sultan, een restant van een Portugese poort. Toen werd ik ineens overvallen door een zwerm schoolmeisjes in uniform die mij voor een project al giechelend enkele vragen stelden. Grappig. Daarna begaven enkele jongens met stropdas zich naar Nielse met dezelfde vragen.

Het was een warme dag vandaag met een luchtvochtigheid van 82%. We besloten de tocht te onderbreken en even bij te komen op de hotelkamer met airco en een boek.

Om 16.00 uur weer verder gegaan. We kwamen bij een winkel waar een man nog schoenen verkoopt aan toeristen voor ‘bounded feet’. Heel interessant. Vroeger werden de voeten van vrouwen gebonden, oftewel de tenen werden onder de voet gebonden, muv de grote teen, zodat de voetjes klein bleven en de vrouwen hele kleine schoentjes droegen. Het was een teken van schoonheid en om aan de man te komen. Die vonden het namelijk mooi en erotisch. Echt absurd, de tenen werden dan gewoon gebroken. We hebben een paar schoentjes gekocht, een rood paar, en mochten onze namen in het Holland schrift zetten. Nog een foto gemaakt van de verkoper en weer verder met de tocht.

We hebben nog enkele tempels bezocht, zowel Chinese als Boeddhistische, en een moskee met Hindu-invloeden (geen ronde koepel). Het was een erg leuke en interessante tocht!

’s Avonds gegeten bij de Coconut, pizza, weer effe wat anders. Als toetje banaan met ijs. Het was een toppie dag!

Dinsdag 13 mei

We hadden eerst het idee om vandaag naar het eiland Pulau Besar te gaan, maar dat ging niet door. Hitte en andere plannen. We zijn nl met de taxi naar Ayer Berkoh geweest, naast Melaka, waar veel activiteiten als de Zoo en musea zijn. Wij gingen naar Mini Asian / Maleisië, waar we 13 nagemaakte huizen en tuinen van de diverse streken hebben bekeken van binnen en buiten. Dat was erg leuk en mooi om te zien. Om 11.00 uur zijn we ook nog (met welgeteld 4 andere bezoekers) naar een folkloristische dansvoorstelling gaan kijken. Mooie kostuums en sierlijke bewegingen al mogen de mannen wel wat stoerder doen. Na de lunch zijn we naar de krokodillenfarm gewandeld. We kwamen langs een picknick plaats waar veel apen los liepen, was echt lache. Bij de farm waren we de enige bezoekers. Een paar knoeperds van krokodillen gezien, met hun bek open, ieks.

Rond 17.00 uur waren we weer terug in het hotel en weer gegeten bij ons stamrestaurant Geographer. Daarna nog een avondwandelingetje gemaakt langs de kade. Aan de ene kant van het water is alles mooi aangelegd en aan de andere kant zie je de bijna ingestorte en verrotte achterkanten van de huisjes. Bijzonder tegenstrijdig. We zijn ook nog door Little India gewandeld, wat ook leuk was om te zien.

’s Avonds eindelijk het spannende boek uitgelezen van Jonathan Kellerman.

Woensdag 14 mei

Vandaag weer vroeg op en voor de laatste keer ontbeten in de mooie binnentuin.

Met de ‘teksi’ naar ‘Sentraal’ en van daaruit met de Transnasional bus naar Kuala Lumpur.

Na ca 2,5 uur waren we in de grote, drukke, chaotische en stinkende (van uitlaatgassen) stad. We liepen naar ons hotel dat midden in de gezellige drukte van Chinatown lag. Ook weer overal winkels en kraampjes. Vooral met allerlei nep spullen, tassen, horloges en kleding. De verkopers zijn hier erg assertief, dus wij bleven gewoon recht vooruit kijken en zeiden niets. Dat is het beste. Maar het is wel grappig om te zien allemaal.

Na onze spullen naar de kamer op de 9e verdieping te hebben gebracht, zijn we het centrum in gedoken. Eerst iets gegeten bij een Thai in een winkelcentrum. Die zijn er hier genoeg.

Bij Peter Hoe hebben we een heel mooi tafelkleed gekocht met olifanten erop. Was wel wat prijziger, maar handgemaakt en erg gaaf en goede kwaliteit.

’s Avonds gegeten bij de Mc Donalds, nog een avondwandeling gemaakt en op onze hotelkamer alle indrukken laten bezinken.

Donderdag 15 / Vrijdag 16  / Zaterdag 17 mei

De laatste dagen beschrijf ik even tesamen, omdat we voornamelijk dezelfde dingen gedaan hebben. Namelijk gewinkeld. Ja, ook Niels vond dit oke. Kuala Lumpur is een echte winkelstad en heeft gigantische malls. Er was er zelfs een waar een achtbaan dwars door alle afdelingen heen liep, echt heel bijzonder! We hebben er enkele bezocht en natuurlijk nog wat geld uitgegeven.

We zijn uiteraard ook naar de zeer indrukwekkende Petronas Towers geweest. Heel gaaf! Vooral gezien vanaf de voorkant zijn ze zo mooi en ook ’s avonds als ze vol in het licht staan. We hebben dan ook vele foto’s gemaakt van het staalwerk.

Zaterdag zijn we nog naar de film geweest met Cameron Diaz en Ashton Cutzer in ‘What happens in Vegas’, erg lollig.

Het was een hele leuke, mooie, interessante, gezellige, avontuurlijke en lollige vakantie.

Voor het eerst naar Azië gegaan, maar zeker niet voor de laatste keer. Na enkele jaren voornamelijk natuur, was dit voornamelijk cultuur. Een vakantie die nieuwe inzichten heeft gegeven. Veel gezien en geleerd. De mensen zijn enorm vriendelijke en behulpzaam.

Eigenlijk hebben we het allemaal in 1 gedaan: natuur – cultuur – strand. Een perfecte combinatie en  dit samen met Niels te hebben ondernomen maakt het helemaal compleet!